Tunelul de pe Balota, o epopee fără de sfârșit

CFR a publicat în august 2025 anunțul de participare pentru atribuirea contractului pentru reabilitarea Lotulului 3 (IGIROASA  – DROBETA TURNU SEVERIN) al liniei feroviare Craiova–Drobeta Turnu Severin–Caransebeș,  parte a coridorului european Orient/Est-Mediteranean, iar termenul inițial de depunere a ofertelor a fost stabilit pentru 6 octombrie 2025, ora 15:00. Ulterior a fost prelungit pentru finele lui octombrie și ulterior începutul lui noiembrie (03.11.202 ). Valoarea estimată a contractului este cuprinsă între 5.167.135.556,63 și 6.152.376.194,85 lei, aceeași cu cea de la licitația anterioară, iar ofertele trebuie să fie valabile până pe 6 aprilie 2026.

Denumirea exactă a contractului este  ”Reabilitarea liniei feroviare Craiova-Drobeta Turnu Severin-Caransebeș, parte a Coridorului Orient/Est-Mediteranean”- LOT 3: IGIROASA ( CAP Y ) – DROBETA TURNU SEVERIN ( Cap X ), KM 331+000 – KM 362+632, Legăturile CF ale Variantei de Traseu cu Stațiile Prunișor și Drobeta Marfă, Stația CF Drobeta Marfă, Racord CF Dudașu”, iar documentația licitației poate fi consultată aici.

Aceasta este a treia licitație pentru acest lot. Procedura precedentă a fost anulată, după ce ofertele depuse de asocierile FCC Construccion – Gulermak Spolka, respectiv Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret A.S. – Straco Holding  au fost peste valoarea estimată.

Lotul, cu o lungime 41km, include și Tunelul Balota cu o lungime de 6 km va fi al doilea ca lungime din țară (detalii aici).

Între timp, la 6 octombrie 2025, CFR a publicat Răspunsul consolidat nr. 1 Lucrări – lot 3 – Craiova – Caransebeș care include 630 de răspunsuri la solicitările de clarificare, reunite pe aproape 379 de pagini. În plus, la 15 octombrie a fost publicat Răspunsul consolidat nr. 2 Lucrări – lot 3 – Craiova – Caransebeș, pe un număr de 82 de pagini cu alte clarificări suplimentare.

La mijlocul lunii octombrie 2025, compania STRABAG S.R.L. a depus o contestație oficială la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) împotriva Companiei Naționale de Căi Ferate CFR S.A., în legătură cu modul în care aceasta a gestionat clarificările din cadrul licitației.  STRABAG susține că aceste răspunsuri nu doar că au venit foarte târziu, dar conțin și modificări importante ale documentației de atribuire, unele dintre ele fiind considerate nelegale, contradictorii sau neclare.

O contestație similară a fost depusă și de S.C. PROIECT CONSULT S.R.L. Sibiu, CUI 15420312.

Esența contestației

Cele doua firme afirmă că termenul de doar trei-patru săptămâni rămas după publicarea acestor clarificări este complet nerealist, având în vedere complexitatea proiectului și cantitatea uriașă de informații noi care trebuie analizate și integrate în ofertă. Compania consideră că un astfel de termen nu permite pregătirea unei oferte conforme și competitive, încălcând principiile fundamentale ale legislației achizițiilor publice — transparența, tratamentul egal, proporționalitatea și asigurarea concurenței reale.

Mai mult, ele acuză faptul că răspunsurile CFR au modificat nelegal cerințele tehnice din documentația de atribuire, ceea ce ar fi trebuit să ducă la o republicare sau, cel puțin, la o prelungire substanțială a termenului-limită. În opinia companiei, aceste modificări și clarificări incomplete pun toți participanții în imposibilitatea de a elabora oferte corecte, atât din punct de vedere tehnic, cât și financiar.

Prin contestația depusă, firmele solicită:

  1. Admiterea contestației și constatarea nelegalităților din răspunsurile CFR;

  2. Suspendarea procedurii de atribuire până la soluționarea cauzei de către CNSC;

  3. Anularea parțială a răspunsului consolidat din 6 octombrie 2025;

  4. Prelungirea termenului de depunere a ofertelor cu cel puțin 60 de zile de la data deciziei definitive;

  5. Remedierea documentației de atribuire, pentru a respecta prevederile legale și principiile corectitudinii și transparenței.

Argumentele principale

STRABAG acuză CFR de multiple încălcări ale legislației achizițiilor publice.

În primul rând, compania invocă dispozițiile Legii nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, care obligă entitățile contractante să asigure termene rezonabile și documentații complete. Potrivit articolului 163, orice modificare semnificativă a documentației trebuie să determine prelungirea termenului de depunere a ofertelor, în funcție de volumul și complexitatea informațiilor noi. În acest caz, susține STRABAG, CFR a ignorat această obligație.

În al doilea rând, contestația evidențiază că documentația de atribuire trebuie să ofere operatorilor economici o informare completă, clară și precisă, iar răspunsurile publicate de CFR contravin acestei cerințe. Multe dintre clarificări sunt formulate ambiguu sau chiar contrazic alte prevederi existente, generând incertitudine în rândul potențialilor ofertanți.

În al treilea rând, compania atrage atenția asupra riscului ca, în lipsa unei suspendări, procedura să continue pe o bază incorectă și să conducă fie la anularea ulterioară a licitației, fie la atribuirea contractului unei oferte nerealiste, care nu va putea fi pusă în practică. Acest lucru ar însemna pierdere de timp și de fonduri publice, inclusiv europene.

Cererea de suspendare

STRABAG consideră că sunt îndeplinite condițiile legale pentru suspendarea procedurii, potrivit art. 22 și 23 din Legea 101/2016, deoarece există:

  • un caz bine justificat — răspunsurile la clarificări au modificat documentația și au fost comunicate prea târziu;

  • o pagubă iminentă — imposibilitatea depunerii unor oferte conforme și riscul producerii unor prejudicii ireversibile.

Compania amintește că CNSC și instanțele de contencios administrativ au decis în mod constant suspendarea procedurilor în cazuri similare, când clarificările au fost incomplete, contradictorii sau transmise prea aproape de termenul-limită. De asemenea, sunt citate mai multe decizii anterioare ale Consiliului (de exemplu, nr. 1877/2014, 6499/2018, 732/2014) care au sancționat entitățile contractante pentru stabilirea unor termene nerealiste sau pentru lipsa de claritate a documentațiilor.

Până la acest moment s-au primit 3 oferte:

  1. Individuală: FCC CONSTRUCCION S.A
  2. Asociere: DOGUS EOOD (Leader),YDA INȘAAT SANAYI VE TICARET ANONIM SIRKETI,CONCELEX,DOGUS INSAAT VE TICARET A.S.
  3. Asociere: Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (Leader),IC IÇTAŞ INŞAAT SANAYI VE TICARET A.Ş.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*