Nici filmați nu ne mai facem bine!

O asistentă din Spitalul Județean de Urgență Drobeta Turnu Severin a fost filmată, săptămâna trecută, când țipa la o pacientă și încerca să-i explice în ce constă actul medical. Postacii, feisbuciștii, internauții, la modul cel mai general, s-au ofuscat până peste poate și de aici a izbucnit un scandal. Cum sunt unii care trăiesc, online, în direct și-n reluare numai din suferință, sânge, rahat (la modul figurat) și cum la noi, de la întâmplare și până la lămurire trebuie să treacă cel puțin 3 zile, să nu fie considerată cine știe ce minune care să mai contribuie la ridicarea vreunei troițe, luni, 22 iulie a.c. a avut lor o conferință de presă la care au participat purtătorul de cuvânt al Spitalului, dr. Cristian JIANU, și directorul Victor MALIBORSCHI.
„Spitalul Judeţean regretă incidentul respectiv, consideră că, într-adevăr, în momentul acela asistenta a avut o atitudine lipsită de profesionalism şi ne gândim ca în viitor să îmbunătăţim abilităţile de comunicare ale personalului medico-sanitar, astfel încât să iabă o rezilienţă mai mare la stres. Indiferent de ceea ce se spune în mediul on-line, stresul este o compenentă importantă a muncii noastre şi evident că noi suntem puşi de multe ori în situaţia aproape imposibilă în care trebuie să ne păstrăm calmul. Pacienta a ieşit din spital cu un diagnostic nechirurgial, nu era o chestiune de viaţă şi de moarte. E adevărat că de multe ori durerea poate să creeze tablouri în aparenţă dramatice, care evident dacă avem puţină răbdare şi aşteptăm să-şi facă medicamentele efectul ea dispare. Evenimentele s-au petrecut noaptea, o asistentă tracasată, obosită, tocată la firul ierbii de o mamă disperată că fetei ei nu îi trece durerea de picior. Şi una şi cealaltă până la urmă aveau dreptate. La un moment dat, asistenta a avut ieşirea aceea şi a spus ce a spus. Eu cred că decât să stai să filmezi mai bine ar trebui şi tu să ai grijă, să contribui cu ceva la alinarea copilului tău, dar în momentul de faţă toate frustrările şi toate supărările societăţii se îndreaptă către sectorul medical şi de multe ori şi noi suntem oameni şi probabil că unii dintre noi, nu toţi, au nişte atitudini de genul acesta faţă de care avem toleranţă zero. Dacă ţi-ai ales profesia asta, trebuie să fii înzestrat cu anumite aptitudini psihologice şi trebuie să ai abilităţi de comunicare şi să faci faţă oricărei situaţii stresante. Până la un punct, stresul nu este o scuză şi noi aici analizăm problema şi dorim să sancţionăm atitudinea asistentei respective”, declara dr Cristian Jianu.
“Țin să precizez că pacienta nu a fost operată la noi în spital. Noi nu încurajăm atitudinea asistentei. Considerăm că atitudinea ei profesionistă s-a terminat în momentul în care a ridicat vocea la pacient. Ancheta este în desfășurare. Concluziile le vom transmite vineri”, declara și medicul Victor Maliborschi, managerul Spitalului Județean.

CONCLUZIA, ca o MORALĂ

Petru Iovescu:
Am văzut filmarea la Antena 3. Este o interpretare voit răutăcioasă a celor spuse de asistenta medicală, care a încercat să-i explice fetei că dacă-i mai dă medicamente, în plus față de cele prescrise de medic, poate să o omoare cu mâna ei și ca urmare, a refuzat cererea. Ca să scape de presiunile mamei, operator de film amator, a anunțat-o că o să cheme paza. Cuvintele „te omor cu mâna mea” au fost scoase din context și subliniate prin repetare, astfel încât au căpătat altă conotație. Dar reporterii sunt în căutare de SCANDAL și au grijă să-l scoată din orice. Menționez că n-o cunosc nici pe fata bolnavă (Dumnezeu să-i dea sănătate) nici pe mama care era bine intenționată pentru fata ei, și nici pe asistentă care a devenit victima interpretării răutăcioase, dar deoarece mesajul a fost greșit decodat și înțeles, am încercat să lămuresc lucrurile. Un profesor pensionar. Barierele în comunicare pot fi la emițător, la receptor sau pot fi bruiate de calea de comunicare. Asistenta este emițătorul, și este pregătită pentru altceva decât comunicarea. Receptorii mesajului am fost noi, privitorii știrii, iar cale de transmitere, televizorul. Cei care au fabricat o știre, sau nu au fost capabili să înțeleagă mesajul, sau au fost rău-intenționați pentru a face o știre din NIMIC. Așa că delimitarea și cererile adresate managerului spitalului să ia măsuri, mi se par cel puțin nepotrivite dacă nu cumva populiste. Știrea a fost manipulatoare și a dat un sens negativ amplificat.

1 comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*